Názor: Bola F1 vôbec niekedy spravodlivá?

Verstappen, vyhral, Hamilton prehral. Ak by to bolo naopak, nebolo by to o nič menej kontroverznejšie. Takže ideálne riešenie po havárii Latifiho neexistovalo. A povedzme si úprimne, kedy bola F1 spravodlivá?

Písal sa rok 1958 a Mike-ovi Hawthornovi „zdochol“ motor pri jazde hore kopcom. Jeho súper Moss mu poradil, aby otočil formulu a využiť gravitáciu na nakopnutie formuly. To však bolo v rozpore s pravidlami a Hawthorna, ktorý preteky skončil na druhom mieste chceli diskvalifikovať. Moss ho pred komisármi bránil a tí diskvalifikáciu zrušili. Tento džentlmenský ťah stál Mossa majstrovský titul. Titul prehral o jeden bod a pritom počas sezóny vyhral štyri preteky a Hawthorn iba jedny. Navyše ak by v jedných pretekoch zajazdil najrýchlejšie kolo, získal by potrebný bod a vyhral by. Bol lepší a predsa nevyhral. No vtedy boli jazdci džentlmenskí.

V roku 1974 by Clay Regazzoni vyhral titul ak by skončil pred Emmersonom Fittipaldim v poslednej veľkej ceny. Zradila ho technika jeho Ferrari- chybný tlmič. Skončil druhý. Na titul si už nesiahol.

V roku 1989 na okruhu v japonskej Suzuke sa Prost aj Senna rútili do esíčka pred nájazdom na cieľovú rovinku. Prost viedol, Senna pichol svoj monopost na poslednú chvíľu pred Prosta, no ten nemal v úmysle uhnúť ako tak spravil už niekoľkokrát pri nebezpečných manévroch Sennu a došlo ku kolízii. Nasledovala kolízia. Sennovi pomohli traťoví maršáli a navyše si skrátil trať, čo využil vtedajší šéf FIA Balestre na to, aby ho diskvalifikoval z pretekov a titul získal Prost. Čo bolo potom vieme. Senna nezabudol a presne o rok sa pomstil.

Ak by sme sa v archívoch F1 prehrabali tak zistíme že kontroverzia je jednou zo živných pôd seriálu F1. Villeneuve vs Pironi, Schumacher vs Hill, Schumacher vs Villeneuve, Brawn GP a jeho kontroverzný difúzor a tak ďalej. Nie vždy vyhral najlepší, čo sa technických predpisov týka, tak podvodov je asi ešte viac. Jedno je isté. Vyhrá najlepší tím s najlepším jazdcom a taktikou. No občas tomu pomôže náhoda či zákulisná politika. Najdôležitejšie je posunúť sa ďalej.

Presuňme sa do 52. kola VC Abu Zabí. Latifi to nasmeroval do zvodidiel v úzkej trati. Výjazd Safety Caru je jasný. Lewis Hamilton má dovtedy všetko v rukách, toho času má náskok 12 sekúnd, Verstappen sa už s titulom rozlúčil, no Safety Car znamená šancu. Mercedes vie, že ak by Hamiltona zavolal do boxov, stratí pozíciu na trati. Zároveň vie, že prekážku z trate sa nepodarí odstrániť včas, ostane iba jedno kolo. Presne to, ktoré sa používa na to, aby si jazdci o kolo pozadu zobrali kolo naspäť. Pretekať sa bude iba pár zákrut pred cieľom. Je to vyhraté.

A v podstate túto informáciu odkomunikujú riaditeľovi pretekov, ktorí chce ešte pustiť preteky na jedno kolo, no bez možnosti vziať si späť kolo pre jazdcov o kolo späť. To by znamenalo ďalšiu lopatu výhody pre Hamiltona. Lebo Verstappen si zašiel do boxov pre mäkké gumy a bol v podstate za piatimi jazdcami, takže v priebehu jedného kola nemal šancu. Výhoda Hamilton.

Riaditeľ chce rozhodnúť titul na trati a preto púšťa piatich jazdcov dopredu a zároveň, ešte predtým, než by sa títo jazdci pripojili k zvyšku poľa púšťa preteky. Výhoda Verstappen. Predbehnutie Hamiltona je otázka pár zákrut.

Mali byť preteky prerušené (červená vlajka) a vrátiť výhodu čerstvých gúm Hamiltonovi? Asi z pohľadu férového súboja áno. Ale po vojne…

Osobne si myslím, že ak by Masi rozhodol akokoľvek, vždy bol jeden znevýhodnený a druhý zvýhodnený. Dobré rozhodnutie neexistovalo a komisári pokazili túto sezónu toľko rozhodnutí, koľko mohli. Ovplyvňovanie komisárov zo strany šéfov tímov boli rovnako očividné, ako ohýbanie pravidiel a istá schizofrénia v oblasti vysvetľovania pravidiel ako aj nekonzistentnosť rozhodnutí. Výsledkom je titul, ktorý síce znamená koniec hegemónie Lewisa Hamiltona, no zároveň nie je tak čistý, aby ho uznali všetci fanúšikovia naprieč všetkými tábormi. Ale to nebude v histórii F1 po prvý raz!

Je Max Verstappen majstrom sveta? Je. Môže sa Lewis Hamilton právom cítiť ukrivdený rozhodnutím komisárov. Môže a právom. Ôsmy titul je v nedohľadne a niektorí by možno so suchou iróniou v hlase povedali, že iba sa mu vracia to, čo robil niekedy iným. Opýtajte sa Felipe Massu ;-). Vráti niekto Maxovi jeho ukrutne tvrdé manévre a pripraví ho o titul? Určite áno, stačí ak sa na to opýtate Lewisa Hamiltona.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Test: Škoda Enyaq iV80: All in one

Project Maybach concept je poctou Virgilovi Ablohovi